Familie in Mexico, dag 11 Pachuca - Mexico City

7 augustus 2017 - Ciudad de México, Mexico

Zondag 6 augustus
Vandaag is het mijn laatste volledige dag in Mexico... We ontbijten in Pachuca in het centrum, bij het plein waar ook de Londense klok staat. Het is een hotel, waar ze voor desayuno (ontbijt) een buffet hebben. Beginnen met een lekker verse home-made warme chocolademelk.. deze is ook echt anders dan thuis. Het is een erg uitgebreid buffet en de bediening is perfect. Ik begin met bestellen in mijn aanwijzend Spaans bij de eieren en quesedilla's. Wat ik niet weet in de benaming zoals paprika, wijs ik aan en zeg de kleur erbij want die weet ik wel. Nog wat vers fruit met granola en een pancake om af te sluiten. Ik zit bommetje bommetje vol. We laten de auto in het centrum staan en gaan met de 'combo' naar een stadje achter de bergen. Combo is een klein busje waar zo'n 15 man in past en je 10 peso voor betaald. Het is een prachtige rit door de bergen met uitzicht over Pachuca, naar het stadje Real del Monte. Dit is een kleiner en toeristischer stadje, vooral op zondag is het erg druk met Mexicanen. We lopen wat rond, overal om je heen waar je kijkt staan kraampjes met speelgoed, souvenirs en eten. Chelina zoekt uit hoe laat de mis is want dat doen ze elke zondag. In de tussentijd rijd er een mini, Engelse, rode bus rond die wij nemen. Samen met Monica kan ik nog boven In zitten. Het zijn smalle steegjes en je moet geregeld bukken voor de stroomkabels die erg laag hangen. We gaan langs verschillende oude mijnen die gesloten zijn, zien de Engelse begraafplaats en krijgen uitleg over de typische 'pastes' (pastry)die hier origineel vandaan komen. Mee gekomen met de Engelse toen der tijd en aangepast op Mexicaanse stijl. Er word ook uitleg gegeven over de rest van het dorpje en zijn gebouwen, zo word er ook aangewezen waar een man woont met 59 kinderen, waarvan hij maar 1 meisje heeft erkent als zijn kind. Heel informatief natuurlijk. Naar de rit is het tijd voor de mis, maar eerst halen we mijn bestelling vers gemaakte tortilla's nog op die ik besteld heb, ik wil ze meenemennaar Curaçao, zo lekker krijg je ze nergens. De mis begint om 3 uur en ik loop wel even mee naar binnen om te kijken maar tijdens de mis zelf loop ik een rondje door het stadje en neus alle kraampjes af. Veel koop ik niet meer, want mijn tas zal al uit puilen. Een paar zoet zakjes snoep passen vast nog wel voor onderweg ;) Even voor de mis gedaan is ga ik zitten in een parkje, wat me hier wel opvalt is de hoeveelheid straat honden en een aantal stinkende verwarde schreeuwende zwervers, de honden zijn eigenlijk niemand tot last, ze bedelen niet en zijn heel rustig tot tegenstelling van 1 dronken man. De mis is gedaan en ik loop ze tegemoet in de kerk, heel grappig aan het einde word iedereen besprenkeld met water en dit doet de priester door middel van een gerecycled plastic flesje. Heel de dag was het stralend warm weer, de zon schijnt nog steeds maar er hangt 1 donkere wolk. Raffael wil graag naar huis want door de beginnende regen is hij bang voor lange rijen bij de combo's richting Pachuca. We zijn mooi op tijd en kunnen in het 2e busje. Het is later dan gepland want Chelina wilde optijd richting Mexico Stad, maar ze heeft zo'n honger dus gaan we eerst wat eten voor vertrek. Dit in het stadje Pachuchuilla, een klein dorpje tegen hun buurt in Pachuca aan. Dit is een echt originele Mexicaans restaurant zoals ik het in gedachte heb en in films ziet. Mexicaans, oud bruine stijl, een zanger die net iets te hard zingt in het midden, netjes geklede obers. Ik bestel alles wat ik nog een laatste keer wil eten, flautas, nuggets met papas, guacamole, agua de Jamaica en een Mexicaanse Sangria.... Het lekkerste gegeten ooit hier... een mooie afsluiter is dit voor mijn avontuur in Mexico. Nu snel naar huis toe, spullen halen en de oom zet ons af bij het bij het station. We nemen de bus van 8 uur naar Mexico stad, Chelina en Monica vergezellen mij, Raffael moet morgen weer les geven. De bus vertrekt 20 min te laat en er is veel verkeer onderweg, bij het grote bus station in Mexico City is het het veiligst avonds een afgesproken taxi te nemen. Hier is weer een erg lange rij maar schijnbaar de moeite waard. 11 uur komen we aan bij het appartement van haar moeder. 3 uur over gedaan wat we overdag in 1,5 uur deden, maar we zijn er. Ik pak mijn tas in en hij staat op knappen. Nog even douchen en snel gaan slapen, morgen vroeg op voor de reis terug naar mijn eigen vakantie eiland ;)

1. Erik en Mieke Janus:
    13 augustus 2017
    Hoi Michaella,

We hebben tijdens onze vakantie in Frankrijk genoten van je Mexicaanse avonturen.
    Dikke embrasse en groetjes,

Mieke en Erik