Familie in Mexico, dag 7 Mexico City

4 augustus 2017 - Ciudad de México, Mexico

Woensdag 2 augustus
Er staat geen wekker, we worden uit ons zelf wakker, heerlijk is dit. Ik heb goed geslapen, al heb ik wel meer last van mijn allergie en is het een erg droge lucht hier in de stad, beetje hoofdpijn ervan gekregen. Er zijn 2 stadstourbus organisaties, ze wil duidelijk uitzoeken welke het goedkoopst is en het makkelijkst rond reist. Veel scheelt het allemaal niet ;) Voordat ie vertrekt kunnen we nog ontbijten bij 'Toks', een Mexicaans restaurant keten met voordelige dagmenu's. Hier kan Chelina ook betalen met geld coupons van Rafael's werk, die hij krijgt, deels als uitbetaling van het salaris. Een stevig grote tortilla met een roer ei erop in een sausje van groene salsa saus. Ananas als bijgerecht en wel een halve liter cappuccino erbij.. yum yummie. Dan kunnen we mooi aansluitend instappen bij de tourbus. Het is een hop on, hop off systeem net als in London. Lekker boven in zitten met de wind in je haren en een oortjes systeem om alles in het Engels te kunnen beluisteren over de stad. Eerste stop is bij het Franz Mayer museum waar een expositie is van de 'world press foto' collectie. Chelina is erg verbaast over al het leed van de wereld wat hier in is vast gelegd. Ze dacht dat alleen Mexico arm en ellendig was. Maar nu ziet ze ook dat Brazilië en andere Zuid-Amerikaanse landen arm zijn. Van de oorlogen in het middel oosten wist ze ook niet veel af. Hier schrok ze wel van. Vooral heel indrukwekkend al die foto's. We gaan verder met touren door de stad. Vele grote gedenk monumenten zijn er verspreid door heel de stad. Ook overal wel wc's te vinden die schoon zijn voor zo'n 5 peso ( 0,25euro cent), niet geheel onbelangrijk. Volgende stop is aan een geheel andere kant van de stad. Hier bezoeken we een gratis museum met privé collectie van 1 van de rijkste Mexicanen, hij is oprichter van een telecom bedrijf en bezit vele mega shopping malls. Echt boeiend is dit museum niet voor mij en hier slenteren we wat rond. We wilden ook naar het aquarium om de hoek maar er staat een te lange rij, volgende keer bezoek aan Mexico stad misschien. Nu weer de tour via een andere route terug. Prachtige stad is het eigenlijk in het centrum en het word goed schoon en groen gehouden in bepaalde wijken. We stappen ergens uit en nemen hier de metrobus naar een groot shopping mall. Chelina heeft teflon kookgerei nodig en dat is hier te vinden. Zo doen we ook een late lunch / vroeg diner bij een soortgelijk Mexicaans restaurant keten als van ochtend. Nu neem ik een frisse fruitcocktail als voorafje met aardbeien, zachte tortillas met kip doordrenkt in rode salsa saus en als toetje manzanilla thee en een bolletje chocolade saus. Er zijn weer genoeg winkels met korting en ik haal nog wat korte broekjes voor op Curaçao. Chelina is moe van al het gewandel en de lange dag. We gaan richting huis op aan, we proberen de metrobus nog maar die is rond dit tijdstip echt te druk voor haar. Op de heenweg was ik al ingestapt en hing mijn tas nog buitenboord net als in een film, ze hadden hem zo kunnen pakken met mijn geld en pinpas. Gelukkig was het goed afgelopen, best komisch achteraf. Nee de metrotrein word hem nu niet dus pakken we een taxi terug naar huis. Lekker douchen en vroeg naar bedje toe. Nog even een netflix serie kijken in bed op mijn telefoon en ik val in slaap.