Orkaan seizoen, Irma. - Jose

20 september 2017 - Willemstad, Curaçao

Zondag 3 september
Ochtends om 10 uur vertrekken we weer naar zee toe. Nog een hele dag Barbados is ons niet gegund, wel heel jammer want hier leefde we allemaal al lange tijd naartoe. Maar met goede reden vertrekken we eerder, de tropische storm Irma is een orkaan geworden en gaat recht op de bovenwindse eilanden af, Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius. We gaan weer terug naar Curaçao, niet alleen vanwege de hulpverlening maar ook hier komt de orkaan in de buurt langs dus vluchten we zelf ook. 2 dagen varen is het, verder doen we het wel rustig aan op zee want het is niet voor niks zondag.

Maandag 4 september
Vandaag is een transit dag, we zijn al over de helft en morgen komen we weer op Curaçao aan. In de ochtends is het meestal schoon schippen (schoonmaken) 10.00 vaste prik bakje koffie op de brug met heel de bemanning en een koekje erbij of een gezonde wortel en ... stengel. Naar de koffie nog opruimen en PO (periodiek onderhoud). Half 12 is het middag eten, wat hier altijd warm eten is en mega lekker ;) Tot aan 2 uur is het middag rust, even tijd voor jezelf of met zijn alle een filmpje kijken in de bar. Van 2 tot half 5 verdere werkzaamheden, er is altijd wel genoeg te doen. Vandaag zijn we met ons clubje aan het bedenken wat voor spullen we zelf extra aan boord nodig hebben voor de noodhulp en wat handig is om mee te nemen om uit te kunnen delen. Ook bedenken we een plan om alle voertuigen aan boord te krijgen en wat waar moet gaan staan en in welke volgorde aan boord kan komen om zo snel mogelijk te kunnen werken morgen bij het laden. Half 5 is het weer avond eten en dit is een broodmaaltijd, waarbij onze chefkok altijd voor iets lekkers zorgt. Frituur snack, soms frietjes, wrap, hamburger, rookworst, soepje, overgebleven pasta, pita shoarma, noem maar op...
Naar het eten is iedereen in principe vrij, maar zijn er nog werkzaamheden gaan we nog door en er moet wacht gelopen worden op de brug van zonsondergang tot zonsopkomst. De indeling hiervan maak ik en heb een vast groepje aan boord die dit doen en zijn er opstappers mee dan vraag ik of ze mee willen lopen om het ons makkelijker te maken. De hoofdtaak is het wakker houden van de officier van de wacht en hierbij ook uitkijken naar andere scheepvaart en bijzonderheden.

Dinsdag 5 september
Vandaag komen we aan op Curaçao. Een groot gedeelte van de voertuigen staat al klaar op de kade bij Parera (marinebasis). We gaan vol met voertuigen in beide de ruimen en boven op dek. Alle overige plekjes tussendoor worden opgevuld met pallets, vooral gevuld met flesjes water. Zo komen er ook veel medicijnen aan boord, maar die moeten koel staan, dus word ons sporthok leeggehaald en vol gezet met medicijn kisten. We werken door tot 3 uur nachts. Tussendoor zijn we nog gaan olieladen bij een andere steiger nabij de pondjes brug. Het schip is ook volgeladen met landmachters die mee gaan en daar op het land gaan helpen om de orde te handhaven.

Woensdag 6 september
Vandaag komt de orkaan over Sint Maarten heen en in de buurt van Saba en Sint Eustatius.
De nachtwachten die we normaal op de brug moeten lopen, worden over genomen door 4 verbindelaren die de brug 24 uur per dag bezetten om de communicatie te houden met Nederland, Curaçao en de Zr.Ms. Zeeland, een ander Nederlands marineschip die ook mee komt helpen met de noodhulp. Verbinding met Sint Maarten is er nog niet of de andere eilanden. De orkaan Irma heeft alles verwoest.

Donderdag 7 september
Saba en Sint Eustatius lijken mee te vallen qua schade vergeleken met Sint Maarten. Dus we zetten alle spullen die bedoeld waren voor de 3 eilanden af op Sint Maarten. Dit eiland is heel zwaar getroffen, alle huizen in puin, voertuigen, hotels, restaurants, havens en vliegveld. Er is geen water of stroom meer op het eiland en alle communicatie ligt plat. De wegen zijn onbereikbaar door al het puin. Helaas kunnen we niet langer blijven want de volgende tropische storm komt er al weer aan die snel sterker word. De landmachters blijven achter, mariniers en ziekenverplegers waren voor de orkaan al ingevlogen. Dit om de orde de handhaven want er word wel geplunderd nu het hele eiland plat ligt en er niks meer beschermd kan worden. Omdat er geen communicatie op het eiland is, proberen alle achtergebleven militaire iedereen op het eiland te waarschuwen voor de volgende storm. De lokale bevolking heeft geen idee wat hun weer te verwachten staat... In de avond zijn we weer vertrokken, terug richting Curaçao om nog meer hulpgoederen te halen en te schuilen voor de 2e storm die snel al een orkaan categorie 3 is geworden. Het heeft de naam Jose gekregen.

Vrijdag 8 september
Wederom een transit dag omdat het zo'n 40 uur duurd om te varen van Sint Maarten naar Curaçao.

Zaterdag 9 september
We komen weer aan op Curaçao. Wanneer we net zijn afgemeerd bij de olielaad steiger, zien we dat er niemand staat om olie te laden. Dan maar weer de trossen los en verder varen naar parera toe. Over de app heb ik nog een paar laatste bestellingen gedaan, extra stevige vuilniszakken, wc papier, duck-tape, schoonmaak doekjes en extra laarzen. Deze keer gaan er weer veel voertuigen en vooral vrachtwagens mee, de nieuwe Iveco's die eigenlijk pas in december in gebruik zouden worden genomen. De pallets zijn mooi in containers gestopt, dit scheelt ons wat hijswerk. En een koelcontainer gaat er mee, voor de veld keuken op het land. Nog een extra groep landmachters vaart mee, die de vorige keer waren achtergebleven. Wanneer we weer vol zijn poging 2 om olie te laden en weer terug naar Sint Maarten. Vanacht Komt de orkaan José in de buurt van de bovenwindse eilanden. Hopelijk geeft ie niet veel extra schade aan de eilanden.