Weer aan het werk naar het zomerverlof

17 september 2017

Terug van de vakantie in Mexico heb ik nog de rest van de week vrij. Teun en Jente zitten in mijn huisje en die kan ik ook nog zien en mee genieten van de rest van de vakantie. Vissen op zee zijn we een ochtend gaan doen, nieuwe strandjes ondekken en lekker eten. Nu ook voor het eerst bij Jaanchies, waar zij leguaan proberen. Het weekend nog om bij te komen van alles en maadag weer aan het werk.

Week 33
Eerste week weer aan het werk voor mij naar het verlof. Het schip moet weer vaargereed gemaakt worden. Alles wat binnen is opgeborgen ter bescherming van de elementen (zon en zoute water) weer buiten bevestigen, goed de dekken spoelen, NBCD weer in orde maken. NBCD is alles wat te maken heeft met de veiligheid van het schip bij het aanvallen van een brand (brandslangen en ademluchtsetjes) en ManOverBoord (reddingsboeien). Ik geef de bestellingen door van ons dienstvak, dus controleren wat binnen is gekomen en wat nog meer benodigd is. Genoeg te doen zo'n eerste weekje weer.

Week 34
Deze week gaan we het CIDW (landmacht die afwisslend voor 4 maanden op Curaçao geplaatst is) naar Bonaire brengen met al hun voertuigen en materiaal. Maandag een dag laden, alle ruimen gaan vol met auto's, vrachtwagens, aanhangers en veldkeuken. Dezelfde dag nog vertrekken we richtig Bonaire we lossen de helft van de spullen en overnachten we op Bonaire, ochtends gaat de rest van boord en varen we weer terug. Volgende week vertrekken we voor een 2,5 weeks reisje om op te werken(oefenen) voor man over boord, uitval motoren, brand, aanvaringen, noem maar op, allerlei soorten calamiteiten op zee gaan we beoefenen. Deze week gaan we verder voorbereiden hiervoor.

Week 35
Voor we beginnen met oefenen op zee, varen we naar Bonaire om de landmacht weer op te halen en al hun spullen en voertuigen terug te brengen naar Curaçao. Dit verloopt weer soepel, want ze helpen goed mee bij het laden en lossen. Na het lossen vertrekken we meteen weer. De dag begint nog rustig maar er word al wel doorbesproken wat we doen bij een zinkend schip, wie neemt wat mee en welke taken voer je uit. Ik ben verantwoordelijk voor de reddinggsvlotten om deze te water te laten en daarna de rubberboot te water te laten en te besturen. Wat ik mee neem is een overlevingspak voor als je lang te water zou liggen en een crashbag (hierin zitten: extra werkpak, ondergoed, handdoek en een hoofddeksel). De volgende dagen worden de calamiteiten vooral door besproken en aanpassingen gemaakt om het beter te laten verlopen. Waarom we dit nu doen is omdat er een grote wisseling van personeel naar het zomerverlof is geweest en iedereen weer up to date te houden.
Komend weekend liggen we heerlijk, niks te klagen, een weekend op Barbados ;)
Waarom we dit eiland bezoeken eigenlijk, is als werkbezoek om de VN die hier zit met een hoofdafdeling van rampenbestrijding. Zo word er door besproken hoe ze de communicatie in de toekomst beter te laten verlopen en duidelijk te krijgen wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Vrijdag avond is er een receptie en zijn alle Nederlanders die op het eiland wonen ook uitgenodigd. Ik heb aangeboden om mee te helpen en sta achter een geïmproviseerd barretje drankjes in te schenken in mijn nette pak, tropen wit. Leuk om alle mensen zo te spreken, zo loopt er ook een verstrooide Nederlander rond die beweerd een film producent te zijn... mooie verhalen ter vermaak, maar niet helemaal geloofwaardig. Hij biedt aan om ons morgen een rondleidig te geven over heel het eiland.
Met een groepje van 6 staan we om 10 uur klaar bij de ingang van de havenpoort en daar komt ie aan, de verstrooide Nederlander. We hebben zelf een huur busje en hij rijd met ons mee, hij is de TomTom voor vandaag. Hij ziet eruit als een dronken alcoholist die al menig jaartjes op het eiland vertoeft, maar zeker de mooie plekjes weet te vinden.
We gaan langs bij een vriend die aan het strand woont, dit is zeker een prachtig begin van de dag, parel witte stranden met een heerlijke zee erbij waar we rond snorkelen. Rond 11e word mijne eerste rum punch aangeboden en die proef ik wel, is anders zo onbeschoft ;) De rest wacht nog even en gelukkig hebben we een goeie bob mee vandaag, de ziekenma (verpleegster van boord). De man, een Engelman heeft een klein huisje aan het strand en woont voornamelijk buiten in de openlucht, wat zijn woonkamer is met prachtig uitzicht, we mogen douchen in zijn woning en hij is heel gastvrij, ook locals lopen in en uit. We gaan weer verder, rijden langs het appartement van Rihanna (zangeres) en gaan helemaal door tot we bij het Westelijke puntje uit komen. De locals zijn donkerder dan donker en je ziet veel armoede maar wel vrolijke mensen, daar tussendoor hebben veel sterren van over de wereld een vakantie woning hier. Het Westelijke puntje is heel mooi met zijn stijl kliffen en bijzondere uitzicht. Hier eten we een heerlijke lunch met een aaneenrateling van zijn sterke verhalen. Helemaal tot rust en zen word je van deze plek. Maar er is nog meer te zien, dus stappen we meer zijn alle de bus in. Een stukje door het groene binnenland rijden we wat tropisch groen is. Zo ie zo zijn de Bovenwindse eilanden veel groenen dan de ABC-eilanden. We zijn nu aangekomen bij het de ruwe noordkust waar wel gesurft word. Overal waar je komt klinkt vrolijke locale muziek en ipv bier, is dit echt een rum eiland. We lopen wat rond bij het stand, maken weer adembenemende foto's en gaan weer verder want we gaan het hele eiland rond langs de kust. Dan zoekt hij een hotel op, aan de poort zeggen we dat we een drankje komen doen en we mogen zo binnen. Duurste van het duurste hotel is het, met mooie zwembaden en weer magnifiek uitzicht. Niemand heeft door dat we er niet horen en we gaan lekker in het bubbelbad zitten. De jongens gaan met een lift naar beneden naar het stand, wij blijven boven, even rust van het garatel van de man. We nemen wel een lekker bakkie koffie met een over sised stuk taart erbij.. smullen maar. Wat wel opvalt is dat je alleen kan betalen met credit card overal. Ook hier moeten we weer op tijd weg gaan want hij heeft de zons ondergang op een ander local strandje in de gedachten. Het strand is niet toeristisch maar hij weet precies waar we wel en niet moeten wezen. Al is het niet crimineel op het eiland naar toeristen toe. Ze weten dat ze hier helemaal van afhankelijk zijn en je kan gerust overal over straat. We zitten aan een biertje met een unieke zonsondergang, praten over wat me allemaal hebben gezien met de verstrooide Nederlander en het was een dag om nooit te vergeten. Terug gekomen aan boord krijgen we te horen dat we zondag al vertrekken ipv maandag ochtend. De tropische storm Irma is veranderd in een orkaan en gaat richtig Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius... We varen snel terug naar Curaçao om ons hier op voor te bereiden en zelf te vluchten want hij zal ook invloed op Barbados hebben en het zeetje.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade