Orkaan seizoen, Irma - Jose - Maria

21 september 2017 - Willemstad, Curaçao

Zondag 10 september
Vandaag weer een transit dag en rustdag. Zondagse dienst noemen we dit. Wel even schoonschippen en het hoog nodige werk. Zoals een extra zeevast rondje lopen, dit houd in alles wat aan boord is gekomen, wat met spanbanden vast zit, extra controleren of het nog strak vast zit. Op tijd weer naar bed want morgen komen we weer aan op Sint Maarten. De 2e orkaan was gelukkig maar een categorie 3 en is niet recht over de eilanden gegaan. Extra schade lijkt mee te vallen.

Maandag 11 september
We komen weer aan op Sint Maarten. Met behulp van de mee gevaren landmacht gaan we weer alles lossen. Iedereen staat al te springen om voertuigen en de koelcontainer. Om logistiek alles goed te laten verlopen en dat iedereen zijn juiste spullen weet te krijgen doen we hier wel weer een volle dag over.

Dinsdag 12 september
We hebben het zelf nu iets rustiger aan boord en we blijven liggen op Sint Maarten, om alle geplaatste militaire op het eiland te kunnen ondersteunen. Ze kunnen bij ons komen douchen en als zoete inval een hapje mee eten. Hier is iedereen erg blij mee... Zo kunnen ze ook hun voertuigen aftanken bij ons aan boord. Wijzelf als bemanning willen graag ook een steentje bij dragen aan de wederopbouw van het eiland. We liggen bij de cruise terminal en de container terminal. Alles ligt overhoop en door elkaar heen. De havenmeester heeft graag dat we de hekwerken mee gaan overeind zetten en repareren, zodat hij zo snel mogelijk weer veilig open kan gaan. Dit is een klus die we samen met bemanning van de Zeeland gaan uitvoeren. Aan het einde van de dag kunnen we met 4 nauten een verkenning maken naar een kustwacht super-RHIB (snel varend klein bootje van zo'n 6 ton) die aangespoeld is op het strand. We hebben een plan en dit gaan we morgen uitvoeren, om de RHIB morgen terug te kunnen slepen naar ons schip. Zodat we hem uiteindelijk mee terug kunnen nemen naar Curaçao, voor eventuele reparatie.

Woensdag 13 september
8 uur vertrekken we. Genoeg water mee, insmeren met zonnenbrand en een lunchpakketje ingepakt, want we gaan net zolang door, todat we de RHIB van het strand af hebben gekregen... Heel de dag, vol in de zon zijn we bezig. Het zand weg scheppen onder de RHIB vandaan, zand weg spuiten met een brandslang die we mee hebben met een noodbrandbluspomp, grote hefboomkrik om hem te verplaatsten. Zelf lokale bevolking die in de buurt bezig is om alle rotzooi om een hotel op te ruimen, komt enthausiast een handje mee helpen. Ze denken hem wel even weg te duwen, maar hebben niet in de gaten dat hij maar liefst 6 ton weegt. Met een ander sterk bootje trekken we hem uiteindelijk het strand af. Daar ligt ie dan, helemaal lek af te zinken. Wat nu.. gelukkig kunnen we met de noodbrandbluspomp ook het water eruit lenzen. De kustwacht die ons gaat slepen, komt met nog een lenspomp aan en dan vertrekken we. Plastic flesjes in de gaten gepropt, beide lenspompen aan, onze eigen kleinere RHIB aan de zijkant bevestigd, zo de open zee op... Even lijkt het niet goed te gaan, beide pompen vallen uit en we stromen vol met water, maar door de snelheid blijft ie boven water. Het lijkt net een actiescènes uit een Hollywood film. We bellen snel het schip met iemands privé telefoon met slecht bereik. De commandant is alleen te bereiken en hij hoort alleen maar dat we zinkende zijn.. Hij rent terug naar het schip en stuurt een rubberboot onze kant op. Wanneer we bij het schip aankomen verliezen we snelheid en moeten we snel te werk gaan om hem met onze kraan uit het water te hijsen. Ik heb een paar sluitingen in mijn hand, terwijl de RHIB begint te zinken. De laatste sluiting bevestig ik onderwater met het puntje van mijn neus nog net uitstekende. Het is gelukt.. Yeah iedereen klapt en is enthausiast.

Donderdag 14 september
Vandaag een rustig dagje voor mij. Ik heb de wacht vandaag dus sta heel de dag paraat om te kunnen kranen indien dit nodig is. Verder ruimen we de rotzooi van gister op. De RHIB hangt nog buiten boord en zit vol met strand zand. Ons eigen bootje die de we gister hebben gebruikt kan ook groot onderhoud en een spoelbeurt gebruiken. Hier zijn we wel weer een hele dag mee zoet.

Vrijdag 15 september
Vandaag weer een mooie klus voor de bootsman en mij die ook duiker is. Een 2e RHIB van de kustwacht is missende en ligt ergens gezonken in de haven. Een groepje van de landmacht is ook duiker en hier gaan we mee samen werken om hem te kunnen bergen. Met een clubje van ons aan boord gaan we eerst kijken en op onderzoek uit. De RHIB ligt onderste boven in het water en het neusje steekt nog net bovenwater uit. Het is maar 3 meter diep ongeveer. Met snorkel bewapend springen we het water in en bekijken hoe we dit gaan doen. Alvast snijden we alle losse eindjes (touwtjes) los en bekijken we waaraan hij omgedraaid kan worden. Dan komt de landmacht aan en doet hetzelfde als ons maar dan met duikuitrusting. We hebben nog niet eerder samengewerkt met dit team, dus we begrijpen dat ze zelf ook even willen kijken. Een grote spanband word om de RHIB vast gemaakt en weer een 2e werkend bootje trekt hem zo om. Dit ging gemakkelijker dan gedacht, al is deze nog meer verplet en beschadigd dan die van gister, hij heeft nog een beetje drijf vermogen en we duwen hem met 3 bootjes naar de kant toe. Wij willen hem graag naar het schip toe slepen, maar dit is totaal niet belangrijk voor het eiland of de kustwacht. Alle energie en moeite die daarin zou worden gestopt is sonde, want dit bootje is af en zal het niet meer gaan doen. Ze zijn al veel blijer dat ie uit de vaarroute is verwijderd. Nou missie weer geslaagd en een goeie samenwerking gehad. Weer lekker slapen na zo'n vermoeiend dagje. Teun Vosters is ook ingevlogen op het eiland om mee te ondersteunen als marinier. Hij komt ook douchen aan boord en ik geef hem wat snickers en blikjes fris mee, want ze leven uit rantsoenen...

Zaterdag 16 september
Vandaag rond 16.00 staat het vertrek naar Curaçao weer gepland. Maar eerst duik klus nummer 2. Pijpleidingen onder water waar olie aan land komt moeten gecheckt worden. De samenwerking met de duikers van de landmacht loopt steeds beter en we gaan weer samen controleren. Het eerste stuk vanuit land doen 2 landmachters. Het zijn 3 leidingen in totaal en gaan uiteindelijk tot 10 meter diep zo'n 100m de zee in. Niet 100m diep dus, 100m ver qua afstand. De leidingen verdwijnen onder het zand... maar ze hebben geen beschadigingen gevonden. Dan ga ik samen met een landmachter vanaf de andere kant controleren. Bij 3 verschillende boeien dalen we af. De leidingen zijn nog wel intact maar de 2 linker leidigen liggen om elkaar heen gedraaid. Het zicht is heel slecht en we doen alles op de tast. 1,5 uur zijn we bezig om uit te vinden hoe het ligt, zodat we het aan de beheerder door kunnen geven. De buizen zijn wel veel te zwaar natuurlijk dat we ze zelf niet uit de knoop kunnen halen, helaas. Goed optijd line. We weer terug aan, aan boord en vertrekken we weer om 4 uur middags. En je zal het niet geloven, orkaan nummer 3 komt er al weer aan, Maria. Het pad ligt gelukkig nog niet recht over de eilanden heen maar hij word wel snel veel sterker in kracht.

Zondag 17 september
Weer een transit dag. Je zou zeggen zondagse dienst, maar er is genoeg te doen qua onderhoud en schoonschippen, aangezien we als hotelschip hebben gediend de afgelopen dagen.

Maandag 18 september
3e keer laden op Curaçao. Nu staan er 8 containers klaar, 8 auto's, een frisc (supersnelle boot, van de mariniers) en nog wat water pallets. Omdat er steeds meer lading bij komt en de containers weer erg zwaar zijn, loopt het laden uit, ook het olieladen viel tegen maar is wel weer gelukt uiteindelijk. Ik ben tussendoor even snel naar huis geweest om mijn stroom te checken en de lekkage herstel werken aan mijn huis. Alles is gedaan gelukkig, geen lekkende ramen meer. Ook al moet de orkaan nog komen die nu al is versterkt naar de hoogste categorie 5, vertrekken we alvast zodat we zo snel mogelijk naar passage weer op Sint Maarten aan kunnen komen.

1. Erik en Mieke Janus:
    22 september 2017
    Hoi Michaella,

Wat fijn dat je ons weer op de hoogte houdt met je reisverhalen. We zijn hartstikke trots op het goede werk dat je op St. Maarten doet. Let je ook goed op jezelf!
    Heel veel groetjes en xxx,
    Mieke en Erik