Platformschip, maand mei

11 juni 2017 - Willemstad, Nederland

Bon tardi / Goedemiddag,

We zijn weer aan het varen, nu onderweg van Bonaire - Curaçao - Aruba. Maar eerst even de afgelopen weken door nemen.

Week 20 waren we platformschip voor de marsof. Platformschip ook wel hotelschip genoemd. Dan zijn we het ondersteunende schip van een bepaalde groep militaire om te slapen en te eten. Marsof zijn een speciale groep mariniers die ook duiken.
Ze kwamen deze eerste week om te oefenen om te 'ontsnappen' uit een onderzeeër. Dit is niet het stiekem ontsnappen zoals je denk uit een gevangenis of iets. Dit is gecontroleerd entry (betreden) en reentry (ontsnappen) uit een onderzeeër. Onze taak, met 4e van de nautische dienst, was het van ochtends 7 uur tot ongeveer 1 uur avonds klaar staan om die mannen te hijsen en strijken met bootjes. Dit is het hijsen en vieren van een bootje met de kraan, hierin alle duikspullen en 2 personen.

Week 21 zijn dezelfde marsof militaire aan boord bij ons. Deze week is voor hun een eindoefening. Ze krijgen een heel scenario en moeten intel (=informatie) verzamelen over een vijandig fictief land, gewoon Curaçao. Later gaan ze een plan maken om de vijand ongezien te pakken te krijgen en gevangenen te bevrijden. Wij zijn deze week weer platformschip en staan tot hun dienst 24 uur per dag om te aan en van boord te laten. Dit met kleine bootjes, heel wat grotere en ook jetski's die ze gebruiken. Het zijn niet perse drukke dagen met veel werk, maar wel lange dagen wakker blijven en vooral nacht aan het werk.