Familie in Mexico, dag 9 Pachuca

6 augustus 2017 - Pachuca, Mexico

Vrijdag 4 augustus
Rond 8 uur staan we op want we willen wel samen ontbijten, want om 1 uur moeten Raffael en Monica weer op de universiteit zijn voor een welkoms praatje, voor de nieuwe studenten. Een ander lievelingstentje voor het ontbijt gaan we naartoe, lekker fruitsapke, thee, mixed fruit met granola en huevos de la abuela (een ei op oma's stijl, roerei gedrenkt in groene salsa met ui en kaas). Soortgelijk uitgebreid menu nemen we allemaal en ik vraag om de rekening. Ik mag maar liefst 380 peso voor alles afrekenen... Dit is omgerekend 19 euro. Hierna even neuzen in een souvenirs winkel met lokale producten, dan zetten we Raffael en Monica op de bus naar de universiteit. Samen met Chelina rijden we naar het centrum van Pachuca met 1 van de weinige toeristische trekpleisters. Het is een plein met een grote Londense torenklok. Vroeger zaten hier de Engelse vanwege de zilver en goud mijnen in dit gebied. De klok hebben ze geschonken aan dit stadje en al het zilver en goud hebben ze mee genomen. We kunnen omhoog klimmen in de klok dit is redelijk pittig via een klein verticaal trapje. Middenin krijgen we een rondleiding over het uurwerk en helemaal in de top hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Er schijnt ook een treintje door de stad te rijden helemaal naar een heuvel met uitzicht. Helaas komen we er achter dat ie niet voor 2 personen rijd, terwijl we wel een uur zaten te wachten tot vertrek tijd. Dan maar een heerlijke frappé de helade(ijs shake) met cajeta smaak, dit is een typisch lokaal smaakje bestaande uit karamel pasta met honing. Er is ook een lokaal marktje op het plein waar we beiden van houden om rond te neuzen en er staat een dans tent in het midden. Hier word door jong en oud gedanst, in koppels om elkaar heen, een soort van tapdansen. Muziek word live gespeelt. Wie niet mee doet op het podium kan ook niet stilstaan door het vrolijke deuntje en oefent het stapje. We hebben de auto rondom het plein geparkeerd, dit mag eigenlijk maar voor een uur. De politie houd dit in de gaten door je auto te markeren met een tijd op het raam te schrijven, elk uur checken we even en zien steeds niets gelukkig zodat we kunnen blijven staan. Tegen half 5 gaan we er vandoor, Raffael en Monica weer ophalen bij de universiteit. Hier ontmoet ik het 'niet'vriendje van Monica. Hoe het precies in elkaar steekt snap ik niet, maar zolang ze er niet zeker van zijn dat ze ooit gaan trouwen, mag ze geen vriendje hebben. Gewone vrienden natuurlijk wel. Ik word toch uitgebreid voor gesteld en hij is erg zenuwachtig. Ze doen de zelfde opleiding op een ander niveau. Vandaag gaan we eten bij een shopping mall in een soort V&D restaurantje. De soepen getrokken met varkensvlees of kip laat ik toch steeds staan. Voor een laatste keer neem ik een proeverij van allerlei soorten tortillas met kip. Om heel eerlijk te zijn heb ik van het proeven wel genoeg, maar tuurlijk gaat het er wel weer in, ik had hier ook een hamburger of spaghetti kunnen nemen. De zelfde priester die in Mexico stad een lezing gaf, komt binnenkort ook in Pachuca. Hier willen ze graag alle 3 naartoe, nu moeten ze wel kaartjes kopen en die gaan we in een ander shopping mall kopen. In de buurt is een outlet winkel van 'Sears', hier koopt Monica al haar kleding. Ze hebben allerlei soorten merkkleding als Puma. We gaan even neuzen, de prijzen kun je pas aan het eind bij de kassa zien. Het is de originele prijs x 0,23. Uiteindelijk heb ik 10 kleding stukken gevonden voor zo'n 1150 peso, dit is 58 euro. Weer genoeg nieuwe broekjes en shirts erbij ;) We checken nog even of er Engels gesproken films draaien in de bioscoop. Meeste zijn namelijk nagesynchroniseerd, helaas vanavond niet meer. Het is al wat later, weer naar huis op aan en me bedje opzoeken.