Familie in Mexico, dag 8 Mexico City - Pachuca

6 augustus 2017 - Pachuca, Mexico

Donderdag 3 augustus
Weer zonder wekkertje optijd wakker worden. Zomers aankleden en een jasje mee. Heerlijke temperaturen zijn het hier in de stad. We gaan ontbijten bij een tentje waar ze me al eerder mee naar toe wilden nemen. Maar eerst op het marktje in de buurt wat fruit kopen en een ultra, gezond, vers, groen fruitsapje drinken, weer géén idee wat er allemaal in zit maar het smaakt zowel gezond als ook nog eens lekker. Even mijn fruitjes binnen krijgen naar alle tortilla's, kip en salsasaus waar ik al dagen op leef met af toe een 'pan dulce'(zoete broodjes) tussendoor ;) Bij het eet tentjes zitten alleen maar Mexicanen en zonder Chelina zou ik hier nooit naar binnen stappen en wat gaan eten. Vandaag heeft ze ook een mooi schema verzonnen om te doen. Ze heeft een gratis tour geregeld bij de basiliek de guadalupe, in het Spaans. Ze denkt dat ik het wel kan verstaan.. optimistisch. Om heel eerlijk te zijn heb ik hier wel genoeg gezien qua kerken en om bij elk kapelletje uitleg te krijgen van de 20 die er zijn.. Maja wel samen op pad en de vrouw legt het wel op een leuke enthausiaste manier uit, al versta ik maar 10%. Van 12 tot 2 uur wil Chelina graag naar een lezing van een of andere grappige priester die heel beroemd is en de wereld over reist. Het is dringen geblazen voor een stoeltje en om 11 uur was alles al bezet. Ze vind een mooi plekje vooraan waar een briefje op de stoel ligt om bezet te houden maar ze gaat gewoon zitten en niemand komt opdagen. Ik zie het even aan en ga dan rond lopen en op souvenirs jacht. Wel even zoeken want het meeste hier is over de basiliek of over de virgen de guadalupe. 2 mooie grote Mexicaanse kleden / sjaals vind ik, een Mexicaanse voetbal sjaal en 2 grote schalen met Mexicaans patroon erop (Je kan het allemaal maar hebben), natuurlijk ook nog een magneetje voor bij mijn koellast collectie. Ik spaar ze van alle eilanden of landen waar ik kom en van elke mexicaanse stad. Langzaam sjok ik weer terug naar de lezing en iedereen ligt steeds in een scheur van het lachen, wel mooi om te zien. Nog even een half uurtje wachten tot het gedaan is en ik zie dat Chelina echt geniet. Nu heb ik mooi de tijd om weer wat te schrijven in mijn blog over gisteren. Het is gedaan, haar tante was er ook en we lopen met zijn 3e terug naar het appartementen complex wat in bezit is van de hele familie, 5 woningen in 1. Zo'n 60 jaar geleden heeft de opa van Chelina, van moeders kant een loterij gewonnen en hiervan dit complex kunnen kopen. Niet verkeerd natuurlijk ;) We pakken onze spulletjes wat we nodig hebben de komende 3 dagen en gaan met de bus naar Pachuca toe. Hier woont Chelina met haar man Raffael en dochter Monica. 2 uurtjes rijden is het. We worden opgehaald door de oom van Chelina die bij hun in de straat woont, Raffael(man van Chelina) is er ook bij. Hij zelf kan geen auto rijden ivm blind zijnde aan 1 oog. Thuis de spullen af zetten en nu gaan we Monica(dochter) ophalen bij de universiteit, hier is Raffael ook leraar en geeft soms les aan Monica. Een grote campus is het en ik krijg een rond leiding. Ondertussen hebben we allemaal honger gekregen en gaan we eten bij 1 van hun lievelings restaurant. Ziet er gezellig uit en ik bestel 2 kleine lievelings gerechtjes. 1 tostado (krokante open gevouwen tortilla met kip sla kaas room en salsa) en 3 kleine taco's dorado (opgerolde tortilla gevuld met kip, in de olie gefrituurd, hierover weer sla kaas room en salsa) hier zou ik elke dag wel mee kunnen wakker worden. Als drankje erbij agua de jamaica(bloemetjes water) en een horchata(rijst water met kaneel en suiker). Bommetje vol zitten we, even een stukje lopen om het te laten zakken voor het slapen gaan. Chelina rijd naar huis, al doet ze dit liever niet in het donker en we gaan naar bedje toe. Raffael en Monica moeten beide morgen weer naar de universiteit toe.